Hvad er en Lupo?

VW Lupo 3L Tdi, har ikke meget andet end udseendet til fælles med den originale VW Lupo udgave, en 3L er den første fuldt funktionsdygtige bil, der kun bruger 3 liter brændstof på 100 kilometer. Dette blev opnået ved at bygge bilen lettere, og ved en masse tekniske finesser, der ikke ses i standardbilerne.

Karosseriet er opbygget af galvaniseret stål, forskærmene, forklap, og dørene er af aluminium. Til og med 2001 var bagklappen af aluminium, på en ramme af magnesium. Dette blev ændret ved modelåret 2002 til en bagklap af galvaniseret stål. Mange andre små detaljer blev ændret for at spare på vægten. Således er sæderammerne af aluminium, bilen har ikke nogen reservehjul, men kun en lille kompressor til at pumpe dækket, samt en flaske med spray til at lukke et eventuel hul i dækket midlertidigt.

Bremsetromlerne er af aluminium – for første gang i en serieproduceret bil. Fortøjet og dele af hjulophængene er ligeledes aluminium. Fælgene er af magnesium. Disse og andre mindre ændringer medfører at vægten er 135 kg lavere end ved en almindeligLupo – uden at det går ud over sikkerheden.

Motoren er en 1,2 liter 3 cylinder diesel med 45 kW (61 hk). Motorblokken og topstykket er ligeledes af aluminium.
Gearkassen er en almindelig 5 trins gearkasse, der teknisk på mange måder svarer til Poloens, dog er gearkassehuset udformet lidt mindre, for at spare på mængden af gearolie, og nogle af tandhjulene er hullede – igen for at spare vægt. På trods af, at gearkassen i sin tekniske opbygning svarer til en almindelig manuel gearkasse, opfatter føreren den som automatgear:

Gearene vælges af bilens styrebox, der finder frem til det rette tidspunkt gennem mange forskellige målinger, der løbende foretages under kørslen. På den måde køres der altid i det medst økonomiske gear. Med tiptronic systemet kan føren dog ligeledes skifte gearene manuelt.

Eco tasten i 3L´eren skal være aktiveret for at man kan leve op til at køre 33,3 km/l, og der optræder en grøn skrift i instrumentet, der meddeler dette. Ved dette program skiftes gearene ved maks 3.000 omdrejninger, uden Eco først ved omkring 4.000 omdrejninger. Selv om Eco er aktiveret, kan der dog udføres “kickdown” ved overhalinger, hvor omdrejningsbegrænsingen så bliver sat ud af kraft.

Lupo 3L Tdi er udstyret med et start/stop system: Holdes bremsen nede i mere end 3 sekunder, slukker motoren, og så snart pedalen slippes, starter den igen. Dette gælder dog ikke for versioner med elektromagnetisk servostyring. Funktionen kan slås fra, hvis Eco tasten slukkes.

Slipper chaufføren speederen, så kobler elektronikken ud og bilen ruller videre i friløb.
Denne funktion er hellere ikke til stede, når Eco tasten slukkes.

Kilde: Wikipedia!

lupo_blog_s.jpg Lupo3l (selv) 🙂