Ingen SKOjulekalender uden fokus på hæle. Høje hæle!
Kun ganske få af vestens mode-interesserede, sko-shoppende kvinder kender ikke navnet Jimmy Choo. Jimmy Choo stammer fra en skomagerfamilie fra Malaysia og startede som ung i 1986 sit skomagerværksted i England. Skoene var håndlavede unika, der fandtes kun ét par af hver og de var uopnåelige for de fleste kvinder. Kundekredsen talte Halle Berry, Nicole Kidman og Lady Diana (som efter skilsmissen ofte blev set i de høje Jimmy Choo stiletter, som hun ikke mente hun kunne gå i da hun var gift med (den lavere) prins Charles)
Sko af mærket Jimmy Choo er meget ekstravagante i materialevalg og kan være udsmykket med ægte diamanter til millioner af kroner. Hans verden siges at være en blanding af ekstravagance, kvindelighed og skofetichisme.
En redaktør fra modebiblen Vouge (Tamara Mellon) fik i 1996 en idé, som ændrede alt. Der skulle laves masse-markedsføring af Jimmy Choo sko i den høje kvalitet. Sko, som var “ready-to-wear” i modsætning til de skræddersyede. Status som luxussko skulle bevares, men samtidig skulle de gøres opnåelige for flere. Den eksklusive kundekreds var der i forvejen, den skulle blot udvides – og succesen var i hus, da mærket jævnligt dukkede op i TV-serien Sex and the City.
Mellon overtog efterhånden mærket og dermed den gode historie om “Den lille skomager, som blev de kendtes foretrukne” Hun er ikke mere på talefod med Jimmy Choo, som har trukket sig tilbage til igen at lave håndsyede sko til en lille celeber kundekreds…
Dagens quote: The very best of times are spent with friends (Poo)